“El port de mar” obre a Cervera la sèrie La Mar d’històries
Cervera impulsa una sèrie audiovisual que dona vida al passat local amb relats breus protagonitzats pels mateixos veïns. El projecte, amb mirada participativa, arrenca amb un primer capítol ja disponible i continuarà el 5 de maig amb una nova història.
DIMECRES 29 ABRIL 2026
Cervera ha presentat el primer capítol del projecte audiovisual La Mar d’històries, una iniciativa que posa en valor el patrimoni històric i emocional de la ciutat a través de relats breus interpretats pels seus mateixos habitants. Després d’un avançament en una estrena presencial amb veïns i veïnes, el capítol ja es pot veure a les xarxes socials i a Lleida TV.
Aquest primer episodi, titulat “El port de mar”, està ambientat al passadís principal de la Universitat de Cervera i està presentat per Alba Granell, Núria Turull i Roger Vilaseca, membres del pòdcast Botiflers. El capítol combina narració, interpretació i imatges històriques per transportar l’espectador a un moment clau de la història local.
La història se situa després de la Guerra de Successió, un període en què Cervera va saber adaptar-se als esdeveniments i declarar-se fidel al bàndol borbònic. Com a conseqüència, el rei Felip V va ordenar el tancament de totes les universitats catalanes i en va fundar una de nova a Cervera, finançada amb els drets del port de Salou. Aquest fet dona lloc a la metàfora central del capítol: un “port” singular, on no hi naveguen vaixells sinó idees, i on el coneixement esdevé el veritable mar.
El projecte destaca també per la seva dimensió participativa. “Cerverins i cerverines es converteixen en els seus intèrprets en vídeos breus, acompanyats d’imatges històriques”, explica Teresa Pintó Cornellana, creadora de la idea original, guionista i coordinadora.
A més de la direcció i guió de Teresa Pintó, el projecte compta amb la documentació de Ramon Razquin, la veu en off d’Araceli Garcia i la gravació i muntatge de Loud Europe, encarregats de donar forma tècnica i narrativa a la producció.
El cicle continuarà el proper dimarts 5 de maig amb l’estrena del segon capítol, “El poll del cel”, interpretat per Pau Carbonell, Bernat Clota i Narcís Turull, que aportarà una nova anècdota de la història de Cervera.